lørdag 2. januar 2010

Skitur med ny lue

Endelig er det kaldt og flott skiføre. Jeg glad og lykkelig ut på tur, men HVOR ER lua?

For noen år fant jeg ut jeg skulle lage noen luemodeller. Når jeg først bruker lue er det KALDT. Det betyr at jeg må dra lua godt nedover ørene. Problemet er ofte at da går lua langt ned i panna.

Altså…........

Det endte med at jeg laget 4 nye prototyper (oppgave til en eksamen). De ble kjempefine, men jeg gav de bort sammen med oppgaven.

I går sto jeg der uten egen lue. Det endte med at jeg måtte bruke en av prøvemodellene, OG den er ikke særlig lekker, bare se her. Det som ligger lengst fremme ble brukt.




Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å begynne på en lue til meg selv. Jeg har mye stoff liggende, så det er aldri noe problem å starte med noen nye prosjekter: )



Her er mønsterdelene klippet ut, og som pynt velger jeg å bruke noen heklede blomster (som jeg sittet og laget i jula)

De "store" heklede blomstene skal bli til pynt på luekanten. Her er de tråklet fast.



De små hekleblomstene skal være nederst på "snorene"



Bærestykket" på lua syes ferdig. Her er de heklede blomstene sydd fast fra forsiden. Bakstykket (belegg)) syes på og snorene legges inn i sømmen.





Bærestykket syes fast til toppen og det innerste foret er i et tynt bomullstoff. Dette sys sammen, med en liten åpning som lua vrenges gjennom


Her er lua ferdig




5 kommentarer:

  1. Denne blir knall. Venter spent på fortsettelsen.

    SvarSlett
  2. :) morsom vinkling på lue prosjektet...
    spent på resultatet,eller som jeg elsker: prosessen dit!

    SvarSlett
  3. Herlig inlegg:-) Av og til må forfengeligheten bare vike.... Jeg har vært på Bergens største kjøpesenter iført boblebukse i dag. Er det kaldt, så er det kaldt!

    Gleder meg til å se den ferdige luen - ser jo strålende ut så langt. Flotte farger!

    Klem

    SvarSlett
  4. "ler"... så bra...da blir du ikke borte i all snøen.. :o)

    SvarSlett
  5. Hei igjen, Gitte!

    Har så lyst å forsøke meg med rammelim, men hvor får jeg tak i det?? Finner ingen norske butikker som fører det....

    Og trykking med rust har jeg også veldig lyst til å prøve meg på. Kjempestilig! Må bare finne noe rustne ting først. Får ta meg en tur i garasjen:-)

    Deter så mye spennende å finne på bloggen din, blir så utrolig inspirert!

    SvarSlett