torsdag 25. juni 2009

Rammelim og broderi

I fjor sommer så jeg en reklame for Interrail. Bildet viste en silhuett av et menneske som hoppet av glede. Figuren var klippet ut av et bilde av de mest kjente severdigheter i London og Roma. Jeg ville undersøke denne muligheten for å tenke en ny ide til eget arbeid.



Her har jeg klippet ut en figur fra et bilde. Figuren (en dame) er overført med rammelim til tekstil, og så festet med applikasjonsvliseline. Ideen var at jeg skullle "fullføre" bildet ved å brodere.



Her har jeg prøvet ut en annen teknikk. Her er det tatt ut en liten del av et bilde (ikke silhuett som på forrige innlegg), og det er brukt fotooverføringsark.





Jeg bruker mye metallfolie som overføres med rammelim, og broderi og perler.





Ved bruk av fotoverføringsark blir motivet speilvendt.


Her har jeg beveget meg videre. Jeg hadde en ide om å lage tekstile bilder ut fra dette tema. Det ble bare med tanken: )



Bildet her er satt sammen av en collage. En motefigur er "hentet" ut av bildet og satt på høyre side. Deretter er bildet brodert og ferdigstillt.


6 kommentarer:

  1. Kjempefint! Kul ide!

    Det gleder jeg meg til å følge med på!

    Jeg fikk det ikke helt til med den metallfolien, hvordan gjør man det?

    Hilsen Linetoppen

    SvarSlett
  2. ååååå..du kreative dame..riktig så vakkert..og en flott idé til å kombinere teknikker....du inspirerer!!

    SvarSlett
  3. Hei Linetoppen: )

    Det er morsomt når du har såpass kunnskap at du spør! Jeg har bare penslet et tynnt lag med rammelim der hvor jeg ønsker det skal være metallfolie, som her på hanken og nederst på tallerkenen. Sølvfolien har så blitt lagt på til den er tørr (ca 20 minutter), før den tas av.

    Vips, så er den ferdig.

    SvarSlett
  4. Hej Gitte! Kul att hitta hit, du har mycket spännande saker på din blogg! Jag har länkat dej hälsar Ann från Åland

    SvarSlett
  5. Gitte:)
    Ønsker deg mange gode opplevelser i Barcelona.... gå på alle gallerier og utstillinger beina og hodet ditt orker. kjenner jeg deg rett blir det mange....:)
    Ja det er underlig at min blogg ikke oppdaterer seg hos deg og de som har lagt meg til..hm må sjekke ut hva som skjer... men det skjer noe der ialle fall...
    Klem fra fiolinesblog:)

    SvarSlett
  6. Hei Gitte!
    Så innspirerende blogg du har. Det er ingen ende på hva du kan få ut av tingene. Gøy at du vil dele med oss.
    Hilsen Monaco

    SvarSlett