onsdag 30. september 2009

Janome Filtmaskin

I dag har jeg lært noe nytt!

Jeg har vært sammen med en gjeng entusiasitiske og forventningsfulle studenter fra Hiak på hovedkontoret til Janome i Norge (Janome = symaskiner).

Jeg trodde jeg kunne det meste om å sy....., men har stadig nye ting å lære. Det er i grunnen slik at jo mer jeg lærer, jo mer forstår jeg at jeg ikke kan: )



Vi fikk vite at vi skulle lage noe som alle skulle klare å gjennomføre, selv uten sømerfaring: ) Vi laget hver vår brosje med ulike farger av organza. Her er bilde av mitt resultat. Dette er det nærmeste jeg kommer å trylle: )
Vi fikk prøve hver vår filtmaskin. Denne maskinen (Janome Filmaskin FM725) gjør ikke noe annet enn å filte. Den består av 5 nåler som går opp og ned i stoffet (uten tråder), og "filter" sammen stoffene. Bildet under viser baksiden, hvor det er påsatt en nål, ferdig til bruk.

Dette var veldig gøy. Jeg er nå stolt eier av en ny maskin. Gjett om jeg skal kose meg i tiden fremover!



8 kommentarer:

  1. Åh...så morsomt, hold meg underetter om hvordan du syns den er!! Kanskje jeg må ha en maskin til i parken min... :o)

    SvarSlett
  2. Jøss!! Denne har eg aldri høyrd om:) Spørs om eg ikkje må sjekke på nettet i kveld.

    Anita

    SvarSlett
  3. Det hørtes fantastisk gøy ut!!!!!!!!!!! Var den dyr, skal du holde kurs....Elisabeth

    SvarSlett
  4. Har også prøvd en slik maskin, virkelig stilige;o) Iallefall enklere enn å sitte å filte for hånd;o)))
    Nydelig broskje;o)))
    Klem
    Linda;o)

    SvarSlett
  5. Kjempe-stilig!
    Har veeldig lyst å prøve ramme-limet ditt også etterhvert!
    - må ta det igjen etter at jeg har flyttet:-)
    (har kjøpt nytt hus!)
    ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  6. Å, lyckans ost att vara ägare till en sådan maskin!!! Såg den då den var helt ny och blev såååå sugen på att köpa. Minns ej vad den kostade men man kanske skulle kosta på sig en sådan....
    Ser fram mot rammelimkursen som jag snart ska gå på! Du kanske har med broschen där också?
    Hälsningar fra Pia Trygg

    SvarSlett
  7. ÅÅÅÅÅÅ - jeg har sett disse maskinene i amerikanske blader, men aldri trodd at JEG skulle få nærkontakt med en. Nå er det kanskje en sjanse for det. Skal bli spennende å høre mer om dette vidunderet!!

    SvarSlett
  8. Spännande med nya leksaker att leka med! :-)

    SvarSlett