fredag 17. juli 2009

Trykk med RUST på tekstil

Dette er satt av som mitt sommerprosjekt. Jeg har gledet meg til dette:) Jeg skal lage trykk på tekstiler med rust. Jeg samler på mye. Dette er noe av det jeg samler på. Rustne ting. Spesiellt nøkler.



Her er resultatet etter avtrykk på tekstil.




Da jeg var i Barcelona kom jeg over et antikkmarked. Her fant jeg en gammel nøkkel med skrift på. Den ble veldig fin når den ble overført til tekstil.





Stoffet er overflatebehandlet med ulike teknikker. Det er brukt trykk med rammer, organza er lagt over og sydd med store tråklesting, og litt metallfolie.
 
 




Jeg har også brukt applikasjonsvliseline på nøklene og overført dem på stoffet med organza. Deretter sydd med sorte sting rundt med symaskin. (se bildet under). Delene er blitt klippet opp. Det skal bli en oppbevaringseske




Fremgangsmåte med trykk av rust: Stoffet blir dynket med 32% eddik. Deretter legges det over de rustne tingene jeg ønsker å bruke. Alt dekkes med plast og ligger til dagen etter. Eddikken skylles, og overflødig farge forsvinner.

Gå inn og ta en titt på et annet eksempel med trykk av rust. Se her


10 kommentarer:

  1. Dette stoffet kan jo brukes til mye. Det er sikkert fint å trykke med bare noen av tingene på også f.eks hammer og spiker. Sykkelkjeden for seg selv osv. Da får du jo tema stoff. Hvordan trykker du tingene over på stoff da. Er det en stor prosess?
    Ha en fin og kreativ dag? :-)

    SvarSlett
  2. Så stilig;o) Lar du det bare ligge å ruste ned da? Gleder meg til del 2.
    Sommerklem
    Linda;o)

    SvarSlett
  3. Whow!!! Dette var spennende!! For en stilig effekt det ble når det rant litt utover.
    Dette må jeg følge med på, lurer på hva dette skal bli.

    Hilsen Linetoppen

    SvarSlett
  4. Ha:)jess, veldig stiiiiiilig Gitte! absolutt noe etter min smak som elsker rustne ting, tok forresten med meg en "halv rusten vedovn" fra Jærens strender en gang! reiste heldigvis med tog hjem:)

    SvarSlett
  5. takk for hyggelig komentar. Du for en fantastisk og inspirerende blogg du hadde, kjempe mye spennende.

    SvarSlett
  6. Så spennende!! Gleder meg til å se fortsettelsen :)

    SvarSlett
  7. Heihei!
    Takk for besøket og den hyggelige kommentaren :o)
    Skal si du gjør mye spennende! Glede meg til å følge med videre :o)

    SvarSlett
  8. Vilken rolig idé, håller det för tvätt i maskin?

    SvarSlett
  9. Hei,hei og takk for koseleg besøk inne hjå meg!
    Ein utruleg kreativ blogg du har! Fall totalt for den dansande kyra f.eks. og det du har fore i dag er superspennande!! Gler meg til fortsettelsen...
    Ha ei riktig flott sommarhelg :0)

    SvarSlett